Arayın
Twitter Facebook Instagram Linkedin Youtube Whatsapp
#75

#75 YouTube | Kültür ve Trendler 2023

VERİ

3 Kavram

1 Kurum

24 Bulgu

Yeni raporlar için abone olun.Rapor Bülteni, her hafta yeni bülten yayınlar.

Merhaba,

Rapor Bülteni‘nin 75. sayısında YouTube tarafından hazırlanan Kültür ve Trendler 2023 adlı raporu inceledik.

Raporda, 14 farklı ülkede 100’den fazla trend analiz edilerek YouTube kullanıcılarının içerik tüketme alışkanlıklarına mercek tutuluyor.

Hazırsanız başlayalım.

spot YouTube kullanıcılarının içerik tüketme alışkanlıkları.

I. KAVRAMSAL ÇERÇEVE

a red play button with a white arrow

Önce kavramlar…

Trend, dijital içerik üreticisi, Vtuber.

  • Trend: Eğilim gösterilen bir durum karşısında popülerlik kazanan içerikler. YouTube’da yer alan Trendler sekmesinde izleyici kitlelerinin ilginç bulabileceği videolara/kısa videolara yer veriliyor.
  • Dijital içerik üreticisi: Dijital ortamda yayınlanmak üzere sosyal medya içerikleri, web sitesi içerikleri, blog yazımı gibi alanlarda üretim yapan kişilere verilen isim.
  • Vtuber (Sanal YouTuber): Bilgisayar grafiği kullanılarak oluşturulan karakteri kullanarak YouTube için içerik üreten kişidir.

II. ARAŞTIRMACI KURUM

YouTube

Merkezi Kaliforniya olan ve 2005 yılında üç arkadaş tarafından kurulan sosyal medya platformu. Platform; kullanıcılarına video yükleme, izleme ve paylaşma imkanı sunuyor. Genel olarak video klipler, televizyon klipleri, müzik videoları, video bloglar, kısa özgün videolar ve eğitim videoları gibi içerikler yayınlıyor.

III. METODOLOJİ

Veri analizi.

2023 yılının ilk yarısında, 14 ülkedeki 18 – 44 yaş arasında bulunan kullanıcıların YouTube platformundaki aktivitelerine dayanan veriler analiz ediliyor.

Raporun yer aldığı YouTube’un Kültür ve Trendler sitesi; yeni nesil içerik üreticilerini daha iyi anlamamıza yardımcı olacak güncel trend açıklamalarının toplandığı herkese açık bir veri deposu olarak tasarlanıyor.

IV. BULGULAR

Rapor bize ne söylüyor?

Popüler kültürün dönüşümü: Kullanıcı beklentileri.

  • Rapora göre, medya alanında hızla gelişen teknoloji kullanıcılarda büyük beklentiler oluşturuyor.
  • Gelişen teknolojinin daha çok içerik fikri sağlamasından dolayı daha büyük ve etkileyici içerik üretimi yaygınlaşıyor.
  • Dijital ortam sayesinde hayranların etkileşime geçme olanağı artıyor. Bu durum hayran kitlelerinin içerik üretimine daha çok katkı vermesiyle sonuçlanıyor.
  • İçerik formatlarının değişmesi ve yapay zekanın da kullanıma girmesiyle hayran kitleleri evriliyor. Bu durum eğlencenin tanımsal sınırlarını zorluyor.
  • Araştırmaya katılanların %82’si son bir yıl içinde bir videoyu çevrimiçi platformlardan paylaştığını belirtiyor.
  • Kullanıcılar kendileri için özelleştirilmiş deneyimler yaşamayı bekliyor.
  • Katılan %69’u ilgilerini çeken bir konuyu birçok farklı formatta tükettiğini belirtiyor.

Yapay zeka ile mümkün: Wes Anderson tarafından çekilen Star Wars evreni ve daha fazlası.

  • Yaratıcılığın bulunduğu dijital ortamlardaki deneyimler giderek daha dinamik ve kişiselleştirilmiş hale geliyor.
  • Dijital ortam geliştikçe hayran kitleleri arasında katmanlaşma ortaya çıkıyor.
  • “Gündelik Hayranlar”, “Aktif Hayranlar” ve “Profesyonel Hayranlar” olarak ayrılan hayran kitleleri arasındaki ayrıma yeni teknolojiler ve artan yayın formatları sebep gösteriliyor.
  • Aktif hayranlar, ilgilendikleri konuyla ilgili küçük çaplı içerikler üretiyor ve üretilen içeriklerle etkileşime geçiyor.
  • Profesyonel hayranlar ilgilendikleri konu ile ilgili bu konudaki uzmanlıklarını kullanarak içerikler üretiyor.
  • Katılımcıların %54’ü bir etkinlik ya da olayı direkt olarak izlemektense takip ettikleri hayranların bu etkinlikler hakkındaki içeriklerini tüketmeyi tercih ediyor.

Kuşak farkı ve video formatları.

  • Z jenerasyonunun neredeyse yarısı son bir yılda ilgilendikleri konuyla ilgili başka hayranların içeriklerini tükettiklerini belirtiyor.
  • Araştırmaya katılan kullanıcıların %87’si geçtiğimiz yıl içerisinde en az 4 video formatını Youtube platformunu kullanarak tükettiklerini belirtiyor.
  • Z jenerasyonunun %67’si takip ettikleri içerik üreticilerinin farklı formatlarda içerik üretmelerini seviyor.
  • Araştırmaya katılan kullanıcıların %54’ü kendi anadilleri haricinde bir anadile sahip olan bir içerik üreticisini takip ettiklerini belirtiyor.
  • Remix, klip alma ve filtre ekleme gibi özellikler kullanılarak 2023’ün geçtiğimiz her ayında 14 milyondan fazla video içeriğinin üretildiği belirtiliyor.
  • Araştırmaya katılan Z jenerasyonunun %67’sinin son bir yılda remix, klip alma ve filtre ekleme gibi özellikleri kullanarak en az bir içerik oluşturduğu belirtiliyor.
  • Yapay zeka tabanlı araçların video içeriği üretimde patlama etkisi yarattığı belirtiliyor.
  • Araştırmaya katılanların %60’ı içerik üreticilerinin içerik üretirken yapay zeka kullanmasında bir sorun görmüyor.
  • Araştırmaya katılanların %52’si son bir yılda bir Vtuber tarafından üretilmiş bir içeriği tükettiğini belirtiyor.
  • Araştırmaya katılanların %40’ı kendilerini bir video içerik üreticisi olarak tanımlıyor.
  • Yapay zeka araçları ile ilgili üretilmiş içeriklerin 2023 yılının ilk yarısında bıraktığımız kısmında 2 milyara yakın izlendiği belirtiliyor.

V. BİR KİTAP

Eğlencenin İyisi, Byung-Chul Han, Metis Yayınları.

Güney Koreli yazar ve kültür kuramcısı Byung-Chul Han’ın eğlencenin yeni bir paradigmaya dönüşmesini ele aldığı “Eğlencenin İyisi – Batı Sanatında Ciddi/Eğlenceli İkiliği” kitabını Haluk Barışcan’ın çevirisiyle Metis Yayınları’ndan okumak mümkün.

“Eğlence yaygınlaşıyor, yeni bir paradigma, yeni bir dünya ve varlık formülü olarak yükseliyor. Var olabilmek için, dünyaya ait olabilmek için eğlendirici olmak gerekiyor. Artık sadece eğlendirici olan hakiki ya da gerçek kabul ediliyor. Gerçek gerçeklik ile kurgusal gerçeklik arasındaki fark artık geçerli değil. Bizzat gerçeklik eğlencenin bir etkisi olarak görülüyor.”

Byung-Chul Han

VI. YAKINDA

İncelememizi istediğiniz bir rapor varsa bizimle e-posta adresimiz üzerinden iletişime geçebilirsiniz:

raporbulteni@gmail.com 📩

Gelecek sayıda görüşmek dileğiyle.

Hoşça bakın zâtınıza.

Rapor Bülteni Ekibi